Linda Mårtensson

Alla inlägg under oktober 2011

Av Linda Mårtensson - 22 oktober 2011 21:02

Bättre sent än aldrig - här kommer uppdatering från fredag förra veckan. Varför känns det lite spontant som jag ligger efter i bloggningen? ;-)


Dagen innan tävling är alltid lite stressig så jag valde att åka hem lite innan min lektion slutade, jag tog alltså 15.00 bussen hem. Väl hemma var det massor som skulle fixas - packning, flätning, ridning, stretching, tvättning av svans etc. Jag kan väl börja med att säga att Noell var väääldigt elektrisk när jag skulle rida, "rädd" för det mesta och tossade mest runt. Inte förrän på slutet fick jag någon koll på alla spretande lemmar, kvicka vändningar och tempoändringar haha. Det var ju inte ett av de mest lyckade passen men hon lugnade sig eftersom, som tur var...  


Jag blev klar med allt i hyffsad tid åtminstone och tur var väl det med tanke på att det var uppstigning 03.00 som gällde.

Av Linda Mårtensson - 13 oktober 2011 22:08

God kväll. Just i detta nu har jag en väldigt grötig känsla i huvudet men jag tänkte dra min dag i korthet, bara för att jag inte har något roligare att förtälja.


Väckarklockan ringde i vanlig ordning halv sex och då stod hästutsläpp, mockning, duschning och frukostätning på schemat. När morgonrutchen var över satt jag på bussen som går 07.45 in till skolan. 


Dagen började med en timmes grupparbete i samhällskunskap och resten av tiden tittade vi på videocracy. En film som handlar om Berlusconi och hur medier påverkar oss, bra budskap men fruktansvärt tradig film. På lunchen jobbade jag matte för att försöka jobba ikapp lite för nu drar det åter ihop sig för prov. Klockan ett började mattelektionen, typ 45min genomgång och sedan eget arbete. Vi vandrade ner mot stan vid halv fem för att få i oss lite middag innan det var föreläsningar i kemi på mittuniversitetet. Det var verkligen intressanta föreläsningar om lite ny forskning osv, extra kul att det handlade om kemi eftersom att det är ett av mina favoritämnen!


Mamma och Kristine tog givetvis hand om Noell eftersom att det blev lite svårt för mig att klämma in henne någonstans idag.


Nu ska jag inte dryga på något mer om mitt liv utan sova lite, imorgon väntar en tuff dag med tävlingsförberedelser och allt vad det innebär.


En bild från vår första start i år, det har hänt en hel del sedan dess!  


kram

Av Linda Mårtensson - 12 oktober 2011 22:49

Ikväll har det varit nästan fullmåne så jag och mamma passade på att skritta lite inne i skogen även fast det var mörkt. Om man är utrustad med pannlampa och ett starkt månsken så överlever man faktiskt inne i skogen. Jag red barbacka för att få lite variation, Noells allround sadel passar nämligen inte längre så vi jagar en ny lite smått. Om ni har något tips på hoppsadel så kan ni hojta till. 


Noell var lite spänd bitvis, men det berodde antagligen på att det blåste en hel del på oss. Böjde lite lätt för att hålla henne så mjuk som möjligt, särskilt viktigt att hålla dem smidiga nu när det börjar bli kallt.


Nu gott folk ska jag ta en stoor kopp te innan jag går till sängs, jag har en lång dag som väntar imorgon. Jag åker hemifrån vid halv åtta och kommer inte sätta fötterna på hemmaplan förrän ungefär tretton timmar senare, hörs! 

Av Linda Mårtensson - 11 oktober 2011 22:15

Inleder detta inlägg med att säga - idag gick det helt awesome bra när vi tränade!


Noell var lite spänd till en början men när hon hade kommit igång så blev hon jättefin, fin i formen, energisk och spänstig, precis så som jag vill ha henne. Efter önskemål från min sida tog vi igenom några skänkelvikningar, förvända slutor, bakdelsvändningar, öppnor och enkla byten. Skänkelvikningarna blev inte de bästa, men det var inte så konstigt för de gjorde vi som uppvärmning, likaså de förvända slutorna. I bakdelsvändningarna filade vi mest på mina hjälper, hitta precisionen, känslan och sitta med åt rätt håll med kroppen. Jag har nu tränat upp min vänstersida så pass bra att jag nu måste passa mig för att "bli stum" i högersidan. När jag hittade precis känslan för hur stor dos hjälp hon behövde av innerskänkel så gjorde vi flera fina vändningar.


Öppnorna är jag väldigt nöjd med! Karin med för den delen, jag börjar hitta känslan i takt med att Noell blir allt starkare. Finare öppnor har jag nog aldrig ridit någon gång i mitt liv faktiskt. Enkla bytena blir också bättre ju mer hon orkar samla galoppen och hon har verkligen blivit betydligt starkare den senaste månaden. Innan vi travade av så fick jag trava och rakrikta längs fyrkanten för att hitta en bra känsla i en trav med tryck, vi testade även ett par ökningar i traven som blev bra när jag fick suget i handen.


Sammanfattningsvis en mycket bra och givande träning - nu laddar vi för Högbo i helgen! :D

Hoppas att jag kan få bli såhär nöjd i helgen, nu när det är säsongsavslutning för vår del... 

Av Linda Mårtensson - 10 oktober 2011 23:20

Det är nog bara en sak som Nina och jag skulle lyckas med tror jag. ;) Ibland kan mamma säga: "ja jag hörde er för en halvtimme sen"

mitt svar: "hoppsan, då var vi väldigt långt hemifrån..."

mamma: "ja, era hästar lär ju få skavsår i öronen!"

Haha, lite komiskt är det. Vi skrittade somsagt ut en sväng ikväll, passade perfekt eftersom Nina och Patrick tävlade igår och Noell har tränats hela helgen. Det var kallt men väldigt mysigt, Patrick skrittade faktiskt inte ifrån Noell idag, han har nämligen en monsterskritt när han sätter den sidan till. Det blir dessutom inte nådigt för mig om Noell måste skritta så onormalt fort, brännsår i röva brukar bli priset...;)


I övrigt har min dag varit bra. Började med matte, trodde att jag låg bra till ända fram tills att läraren sa att vi skulle flytta provet typ en vecka bakåt i tiden, kul. Jaja, det löser sig, tur att man har ett geni till far som kan hjälpa en om det krisar! På eftermiddagen hade vi idrott och jag valde att köra styrkestationer, kommer förmodligen resultera i träningsvärk. Om jag kan röra mig imorgon blir det ett poweryoga pass eller friskis och svettis pass på lunchen, men jag ska orka träna för Karin på kvällen också så vi får se.

Tjing!

Åh vad jag saknar sommaren, hur ska jag stå ut hela vintern?! Får leva på längtan...  

Av Linda Mårtensson - 9 oktober 2011 21:41

Min dag började med hästutsläpp, alldelens själv, då är det som bäst! Att vara själv i stallet på morgonen är verkligen mysigt, hästar som gnäggar och är ivriga i mat och att få komma ut, underbart.


Efter att både Noell och jag hade ätit frukost så var det dags för ett träningspass. Det kändes att gårdagens arbete hade gjort susen, Noell var mjukare i kroppen och jag hittade ett bättre skänkelläge. Carina var nere på banan och tittade när Cajsa red och hon tyckte att Noell hade blivit väldigt fin och "kommit mer över ryggen", väldigt roligt för mig att höra! Värmde i lägre form, lite lätta flyttningar och jag såg till att jag hade koll på tempo och bogarna. Sedan tränade jag lite enkla byten, sedan Peter gett mig lite tips så har vi blivit mycket bättre på dem! Därefter blev det en hel del skolor och lite skänkelvikningar i varierande form innan vi avslutade med att trava i riktigt låg form. Världens bästa Noell, hon är verkligen en pärla att rida.


Klockan ett var det dags för barnridning, gick verkligen smidigt idag när vi var fyra. Jag fick uppgiften som "ridlärare" medan de andra lotsade små, glada ryttare och snällaste guldponnyerna.


Ikväll har jag tjockat i mig middag hos farmor, väldigt gott och så äter man såklart alldelens för mycket. ;)


Hörs imorgon, kramisar!

 

Av Linda Mårtensson - 9 oktober 2011 21:20

Klippningen igår gick både bra och dåligt, beroende på hur man ser det. Noell var jätteduktig! Jag fick till och med klippa henne lite på huvudet, dock tycker hon att det är väldigt hemskt när maskinen kommer upp mot nacken och närmar sig öronen så jag har lämnat hår på nacken och klippt henne under hakan och typ halva ganaschen. Inte så snyggt men nödvändigt, hon behöver nämligen vänjas vid all möjlig sorts hantering och nu var det femte gången hon blev klippt så då tyckte jag att det var dags att testa. Något som var mindre roligt var min upptäckt om att skären har blivit slöa så hon är lite randig. -.- Inte mycket att göra åt, får hoppas att håren växer till sig lite innan nästa helg. ;)


Det hann bli kväll och mörkt innan vi äntligen tog oss ut på en ridtur. Det var väldigt kyligt så hon fick gå med skrittäcke under hela passet, brrr. Hon var lite spänd, men skötte sig helt okej. Red bara lösgjörande arbete, ingen samling, jag har tyckt att hon har känts lite stel de senaste dagarna så det var verkligen nödvändigt. Passade på att träna min sits också. Jag knöt fast höbalssnören mellan stigbyglarna och sadelgjoden för att träna på att sitta stilla med benen. Till en början var det lite svårt men efter en stund hittade jag känslan och fick mycket bättre skänkelläge!

Noell och jag innan ett pass, oktober 2010.  

kram

Av Linda Mårtensson - 8 oktober 2011 12:58

Idag är det lite kyligt och blåsigt, men väldigt soligt och fint! Det är väldigt viktigt för mig att ta vara på soltimmarna under helgerna eftersom att det är så mörkt tidigt om kvällarna nu. En Linda utan solljus är ingen rolig Linda, det kan jag lova er.


Hursomhelst vaknade jag halv åtta imorse, alldelens lagom utsövd faktiskt. Läste en liten stund i Mirakelmannen, som är den femte boken i Moström serien, väldigt läsvärda böcker!

Bilden är lånad från google.


Efter frukosten körde jag ett pilatespass. Jag har haft en väldig spänningshuvudvärk och mina axlar har varit på helspänn och då är det lika bra att köra ett sådant pass för man får verkligen igång blodcirkulationen.

Det är denna DVD jag använder - rekommenderas varmt! 


Sedan har jag spenderat resten av tiden med matte C samt varit iväg på ett u-sek möte, nu är det ett par efterlängtade varmkorvar som väntar på mig och en häst ute i hagen som vill klippas och tränas. Hörs!

Ovido - Quiz & Flashcards