Linda Mårtensson

Alla inlägg den 22 oktober 2011

Av Linda Mårtensson - 22 oktober 2011 23:10

Dagen började somsagt klockan tre på natten/morgonen då vi åkte hemifrån tio över fyra för att hinna i tid. Sånt är livet i norrland, långa avstånd jämt, denna gång var det väl 23mil enkelresa tror jag.


Kristine och Nova skulle rida LA:1 kvart över nio. Redan på framridningen såg Nova ut att ha glömt framåtbjudningen hemma, dock inget "tjur" eller några trögerier utan hon såg mest ut att tveka och titta på allt, ungefär som om hon skulle ha haft prestationsångest... Inne på banan blev det likadant, gick inte alls fram, särskilt inte på kortsidan där domaren höll till. Även om man kan vara missnöjd med att hon var på det humöret osv så måste jag ge Kristine massor av cred som redde ut allt bra och de kom igenom hela programmet. Nova är en "varannandagare" och dessutom en väldigt svår ponny att rida så ibland blir det dippar och ibland riktiga toppar.


Noell hade starttid en kvart senare. Hon var väldigt het på framridningen, men jag lyckades ändå få henne att vänta på mig. Det visade sig dock vara ett lite dåligt upplägg för inne på banan så brast det för Noell, hon blev väldigt tittig, het och allmänt svårkontrollerad. Det var lite katastrof, men det har varit mycket värre än så, så jag får vara okej nöjd. Procenten blev dock väldigt låg eftersom hon sprang på dubbla spår och körde sina egna moves och det går inte riktigt hem hos domarna. ;-) Lite väl låg procent fick vi men domaren låg lågt på alla så det gjorde inget, vi fick 58,947%.


Det var några timmars väntan till andra klassen som var LA:P2. Under denna framridning fick hon avreagera sig genom att bocka och galoppera ordentligt. Hon skötte sig tack vare det inne på banan men var istället ganska trött och matt efter en lång dag. Vi gjorde ett fint program med lite mindre missar överallt. T.ex så börjar vi få kläm på enkla bytena nu, men inne på programmet så blir det så att hon kanske gör en fin övergång till skritt men sämre fattning eller tvärtom samt att hon emellanåt tappar bjudningen i skritten. Detta gör ju att man inte får  mer än sex i betygen även om halva bytet är värd åtta liksom... Jag gissade väldigt bra på procenten också, jag tänkte att det skulle bli runt 64 och det blev 63,800%, väldigt nära faktiskt! Detta resultat ledde såsmåningom till en vinst med 1,8% ned till tvåan.

 

Maskoten fick naturligtvis följa med :)

 

En galen Noell på prisutdelningen, hon ställde sig rakt upp på bakbenen den busen -.-

 

En väldigt nöjd Linda kunde sätta sig i bilen påväg hem. Varav 5 starter i LA:P-programmen så har vi fyra nationella kval, en andraplats och tre vinster! Min duktiga lilla Noell, om allt går som planerat kommer vi ge oss in i de nationella klasserna nästa år, jag längtar redan!   

Av Linda Mårtensson - 22 oktober 2011 22:07


Här tränar vi för Peter. Det är från uppvärmningen :)



Samma här, men nu värmer vi i galopp.



Detta är ungefär i mitten av passet när vi tränar slutor.


Hoppas att ni gillar att jag har lagt denna eviga tid på att få upp ett par acceptabla filmer, allt har arbetat emot mig bl.a moviemaker vägrar att vilja ha formaten osv därav lite halvbedrövlig musik - ni får stänga av det eller hålla för öronen om det inte duger ;-)

Av Linda Mårtensson - 22 oktober 2011 21:02

Bättre sent än aldrig - här kommer uppdatering från fredag förra veckan. Varför känns det lite spontant som jag ligger efter i bloggningen? ;-)


Dagen innan tävling är alltid lite stressig så jag valde att åka hem lite innan min lektion slutade, jag tog alltså 15.00 bussen hem. Väl hemma var det massor som skulle fixas - packning, flätning, ridning, stretching, tvättning av svans etc. Jag kan väl börja med att säga att Noell var väääldigt elektrisk när jag skulle rida, "rädd" för det mesta och tossade mest runt. Inte förrän på slutet fick jag någon koll på alla spretande lemmar, kvicka vändningar och tempoändringar haha. Det var ju inte ett av de mest lyckade passen men hon lugnade sig eftersom, som tur var...  


Jag blev klar med allt i hyffsad tid åtminstone och tur var väl det med tanke på att det var uppstigning 03.00 som gällde.

Ovido - Quiz & Flashcards