Linda Mårtensson

Alla inlägg den 31 oktober 2011

Av Linda Mårtensson - 31 oktober 2011 08:46

Denna vecka är det fullt fokus på min och Noells träning, det är lika bra för snart är det vinter på riktigt - tråkigt nog. Jag önskar nästan att jag bara kunde skippa några månader av mitt liv nu, typ hoppa till mars direkt hade varit fint.


Min dag började med lite pilatesträning, var stel som ett as såklart. Jag har fokuserat mycket på skolan nu och inte orkat träna något, väldigt dumt. Jag har känt mig som en klump, tung i kroppen. Direkt efter det drog Kristine och jag med oss alla hundarna på en promenix, jätteskönt!


Efter lunch bestående av havregrynsgröt toppad med frukt var det dags för ett träningspass med Noell. Jag körde ett rejält pass med henne. Träningen i låg form går verkligen bättre och bättre nu, hon är alldelens avslappnad och njuter! :D Jag börjar även få lite mer koll på bogarna och så har jag faktiskt ett alldelens lagom stöd i handen större delen av tiden, ibland kryper hon dock upp och ihop och börjar trippa men jag har eliminerat bort det mesta. Tränade vidare på senaste Peterträningen, Noell tycker att jag är helt sjukt jobbig med henne och vill gärna bli lite lång och inte allt för eftergiven. Hon tycker att jag är särskilt jobbig när jag gör en galoppökning och vill samla henne ner till skritt efteråt. Men det är bara att träna vidare, för till våren ska sådana saker sitta som en smäck och hon ska vara en riktig gummibollsaktig liten atlet. Efter galopparbetet tränade jag på traven. Jag fick henne naturligtvis inte lika fin som förra helgen men det kändes ändå betydligt bättre än vanligt, särskilt i skolorna, för vi hade en bättre takt och bjudning. Nästa pass hade jag tänkt mig att rida henne lite lägre och rundare än jag gjorde idag och göra kortare bitar av samling, bara samla upp ett språng och sedan fram igen och göra samma sak i traven för att få henne lite kvickare och mer ihop. Lite som fördröjda halvhalter. Jag får se hur det går men det är ju ändå själva ögonblicket i övergången som stärker mest, precis som galoppfattningar.


Efteråt stretchade och linimenterade jag henne ordentligt. Det är så mysigt att pyssla i stallet, särskilt på kvällarna när man lägger in kvällsmaten och nattar dem. Jag har mycket lättare att slappna av och somna när jag vet att Noell mår bra och allt är klart, jag kan själv kontrollera att hon har fått allt som hon ska. Jag tycker att det är väldigt jobbigt att ha sin häst uppstallad när man aldrig kan vara säker på att boxen är riktigt stängd och att rätt täcke ligger på, usch vilken ångest.


När jag var färdig med Noell så var det bara att käka lite middag och sedan powerwalka ner till MRF för u-sek möte... Och sen gå hem igen haha. Nyttigt med motion!


På kvällen klickade jag hem ett par täcken och två par skydd till Noell. :) Vi är i extrem täckesnöd eftersom Cesar biter i dem och hon skrapar sönder dem mot träden... Blir dyrt för mig, tur att det var rea iaf. ;)

Ovido - Quiz & Flashcards