Linda Mårtensson

Alla inlägg den 29 oktober 2011

Av Linda Mårtensson - 29 oktober 2011 23:12

God kväll.

Idag har jag verkligen bara chillat. Jag kände att det var extremt välbehövligt då min kropp och hjärna har skrikit åt mig de senaste två veckorna att jag är i behov av lite vila. Det var väldigt länge sedan jag hade en dag då jag BARA gjorde stallet och red och inte en massa andra saker. Jag har väldigt lätt för att göra en massa extra saker, typ smörja träns eller städa mitt rum så fort jag får en stund över. 


Imorgon har jag dock lite mer planer. Jag ska träna Noell på banan, städa rummet samt eventuellt åka och fika hos min farmor som fyllde år i fredags plus att jag tror att det är u-sek möte imorgon kväll. Det fyller antagligen min dag iaf! Borde även hinna med lite pilates och en promenad...


Hursomhelst så tog vi en uteritt idag, alla sex. Det var längesen vi red ut allihopa, inte sedan i somras någon gång?! Mysfaktorn var såklart max, hästarna var väldigt pigga och glada och vi pratade på om allt och inget. Noell kändes riktigt fin och jag tror att hon uppskattade att jag för en gångs skull tog ut henne i dagsljus. 

Imorgon peppar vi för ett träningspass pärlan! Godnatt.  


Av Linda Mårtensson - 29 oktober 2011 10:26

Igår var det fredagsmys ute i höstrusket. Nina och jag tog oss en uteritt runt Åsta. Eftersom att det har regnat i två dagar så var grusvägen mjuk och fin att rida på. Vi skrittade mestadels men vi tog en uppfriskande trav på raksträckan mellan åkrarna. Noell fick för en gångs skull trava snabbt. Jag lägger ju alltid mycket fokus på att hon ska trava långsamt och vänta på mig, men nu fick hon sträcka ut lite. Fastän hon var väldigt het så lyckades jag på något sätt ha henne ganska rund i formen, hon börjar minsann bli en välriden liten häst! Det är väldigt bra för jag vill ju arbeta henne så skonsamt som möjligt, hon ska inte bära mig på skelettet utan med sina muskler.


Något som är bra med att Noell får ridas med Patrick är att han går så väldigt snabbt och tar lååånga kliv så Noell får minsann hålla ett högt skrittempo för att hinna med. Om vi däremot rider med Nova så brukar Noell passa på att lata sig en del, verkligen gå och spatsera och se sig omkring vilket är bra ibland det med. Variation är bra.

ponnyskrutt   


Btw, vad tycker ni om den nya designen? (:

Av Linda Mårtensson - 29 oktober 2011 10:15

I torsdags var jag väldigt trött och så var vädret väldigt grått och trist men jag valde ändå att rida en sväng på ridbanan. Noell var väldigt pigg och springig, jag fick vara där med halvhalter heeela tiden. Red bara "mestrav" hela passet, så låg form som möjligt och en del sidvärtsrörelser. Galopperade lite runt hela stora banan i lägre form vilket Noell verkade uppskatta, bjöd framåt som tusan så det var inte helt lätt för mig att balansera upp och bromsa upp henne med sitsen. Jag tycker dock att det är bra att hon kan och vill sträcka ut galoppen lite framåt emellanåt eftersom vi har börjat träna en hel del samling. Jag tycker att det är viktigt att hästarna bjuder och inte fastnar i ett läge och något som är ännu viktigare är att man som ryttare inte samlar för mycket och länge så att hästen tillslut tappar både rygg och bakbensaktivitet. Rid hellre ett övertempo i galoppen än att "samla" så att hästen travar med bakbenen. Att hästen börjar trava med bakbenen i samlingen kan också vara ett tecken på att ryttaren samlar med handen och inte sätet.


Om jag återgår till passet så testade jag ett par bakdelsvändningar åt varje håll. Åt vänster har det aldrig varit några problem men nu under hösten har jag haft lite problem med att hon tappar bjudningen när jag ska vända åt höger. Detta släppte dock nu för jag har suttit och grunnat på det där ett tag för att komma underfund med vad jag gör för fel och grejen är den att jag har skjutit fram högerhöften i vändningen och helt enkelt stoppat upp hela hästen. Karin har också varit på mig att jag har låst henne i den sidan men jag har inte förstått exakt vilket fel jag gör. Sådan är jag, mina små fel åtgärdas oftast bäst när jag själv sitter och tränar i min egen värld och koncentrerar mig på att känna. Ridning är känsla och det gäller att man vågar lita på den också!

För oss är det väldigt viktigt med pass utan tryck, bara jogga runt och finna avspänning och mjukhet.  

Ovido - Quiz & Flashcards