Linda Mårtensson

Alla inlägg den 25 oktober 2011

Av Linda Mårtensson - 25 oktober 2011 22:45

I söndags kväll kände jag mig verkligen uppfylld av glada känslor, hela jag! Hur underbart är det inte att börja dagen med en skogstur på en viss nordsvensk i strålande väder? Och avsluta stalldagen med ett mycket givande pass för en viss Peter?


Cesar var jätteduktig, men jag hade inga större krav på honom heller. Vi var mest ute för att motionera oss och fylla själen med massor av må-bra känslor - man mår toppen av ridning! Det känns tungt ibland men som allra oftast är det som medicin för själen, känslan att bara vara här och nu, släppa allt annat och blåsa ur huvudet från pestiga tankar, underbart.


Noell och jag pallrade oss ner till banan vid två-tiden i en böljande och ovanlig höstvärme, gillas skarpt. En omgång av Peter väntade oss. Värmde upp som vanligt med att hon skulle vänta på mig i ett lugnt tempo men samtidigt bjuda fram till bettet och sträcka sin överlinje. Efter det (och en lång skrittpaus;) fick vi trava över tre cavalettibommar för att stärka Noells trav. Vissa gånger fick hon ordentligt sväv och schwung över vilket jag är jätteglad över med tanke på att hon snubblade över saker som låg framför henne i ett rasande tempo för bara ca ett år sedan. :-) Samlingsarbetet i galoppen fortskred även det och nu skulle jag börja träna på att hon skulle bli kvick i att samla sig, det ska inte behöva ta ett halvt varv längre. Min läxa blev att jag skulle titta på en massa youtube-klipp från stora tävlingar och verkligen studera hur kvicka, men samtidigt mjuka övergångar grand prix hästarna faktiskt gör - inte speciellt jobbig läxa om ni frågar mig. ^^ På slutet fick jag endast trava omkring för att hitta känslan i nedsittningen och att få Noell att trava med hela kroppen. När jag satt på plats travade Noell verkligen hur fint som helst med rygg och allt, Peter utbrast "så bra har jag aldrig sett henne trava!" :D Helt underbar känsla, huur mycket rörelse som helst under mig... Jag fånlog hela tiden och fick tårar i ögonen. Min fina Noell.


Tyvärr kan jag inte bjuda på varken bild eller någon film, inga fotografer var närvarande...

Ovido - Quiz & Flashcards