Linda Mårtensson

Direktlänk till inlägg 22 september 2012

Träning

Av Linda Mårtensson - 22 september 2012 13:45

I torsdags kväll så tränade jag och Noell för Katarina. Första riktiga passet efter kiro-behandlingen, riktigt härlig känsla!


Vi jobbade mycket lösgjörande arbete, särskilt för bogpartiet genomgående hela passet. Vi red skänkelvikningar på diagonalen utan fokus på bakdelen, den fick liksom bara "hänga med" och många öppnor. Till en början red jag inte henne riktigt distinkt och hamnade lite i framåtläge med överlivet, men efter en stund kom jag igång med ordentliga halvhalter så att jag kunde använda skänkeln - ett måste för att överhuvudtaget kunna rama in henne. Det är där svårigheten ligger när man sitter på en het och känslig häst, att komma till ordentlig ridning med hela kroppen. När hon hade mjuknat till så jobbade vi stenhårt med skritt-trav övergångarna, jag får inte fråga, fråga o fråga utan Noell måste ta mina förhållningar och halvhalter direkt utan att hon börjar spänna till och trampa luft. Efter många upprepningar gick det bättre och vi övergick till galopparbetet. I galoppen återstod en korrigering av min sitsinverkan och det resulterade i en del riktigt trevliga språng och vi jobbade även här en del öppnor och avslutningsvis lite enkla byten med samma tänk som i skritt-trav övergångarna, att hon skulle gå avspänt direkt utan att trampa luft. Innan jag travade av henne så testade vi lite samling i traven också - hon skulle ligga kvar och inte krypa upp och ur min hand. 


Jag kan bara säga att Noell börjar bli riktigt trevlig att rida nu och jag börjar kunna hantera min lilla ferrari-ponny. Det svåraste i fortsättningen blir nu att kunna hålla henne lika ridbar inne på själva banan, vilket är lättare sagt än gjort. 

 

Jag är mycket nöjd med träningen, Noell utvecklas hela tiden och jag blir allteftersom en bättre ryttare som vet vad jag "letar efter" varje pass. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Mårtensson - 17 september 2013 10:15

Efter en hektisk "Hästens Dag" tog jag och packade in för höstens första tävling som för oss anordnades av Harmångers rk men var förlagd på Jättendals anläggning. Jag har aldrig tävlat där förut, men det var en mysig liten anläggning. Dock var underl...

Av Linda Mårtensson - 17 september 2013 09:33

Det var ett bra tag sedan jag skrev något ordentligt men nu känner jag att det är hög tid att uppdatera er lite om hur vår dressyr utvecklas! Sedan Jossan var här och fixade med honom så har utvecklingen gått spikrakt framåt och han gör stora framste...

Av Linda Mårtensson - 16 september 2013 11:13


Jag grät och grät. Se det. http://atgplay.se/#/video/20130909-matilda "Det värsta var inte att hamna i rullstol, det var att inte kunna rida"     ...

Av Linda Mårtensson - 12 september 2013 09:42

Lördagen den 7/9 anordnade vi på Matfors vår numer årliga "Hästens Dag". Vädret ägde. Kön till barnridningen var typ 50 meter lång, det bjöds på tunnbrödsbak, marknadsstånd, Mor och Dotterkadrilj, käpphästkadrilj, alternativ kommunikation med häst, h...

Av Linda Mårtensson - 12 september 2013 09:00

  På onsdagen den 28/8 var det klubbtävling istället för vanliga hoppträningen som jag, Kristine, Noell och Cesar är med i, dvs ryttarsatsningen. Kristine och Noell hoppade 60 cm som träning inför lördagens debut på hoppbanan och jag valde att hopp...

Ovido - Quiz & Flashcards