Linda Mårtensson

Direktlänk till inlägg 31 juli 2013

Hoppträning

Av Linda Mårtensson - 31 juli 2013 22:07

Gud vilken rolig och lärorik träning vi fick igår, jisses! Cesar och jag hoppade rekord också. Sist på hoppträningen hoppade vi ju 90 cm och nu stod måttstocken på 95 cm, fast både Katarina och jag tyckte att det mer såg ut att vara 1 m. Det spelar ingen roll i vilket fall som helst för han hoppade verkligen super stora delar av träningen och han boostar mig med självförtroende för mitt självförtroende i hoppning har varit noll. Jag har aldrig fått chansen att riktigt sitta på en häst som hoppar bra och öva på det. Gotlandsrussen på ridskolan stannade i princip alltid och hoppade jämfota över så att man landade på halsen, min första ponny var inte säker själv i hoppningen (kan ev. ha berott på känning i kotor eller annat då hon gått både lätt fälttävlan och LA hoppning innan) och vi vägrade ut oss massa gånger och sen Noell har jag ju inte lagt ner tiden på hoppningen. Det är först nu jag sitter på en häst som funkar bra för mig att hoppa riktigt på och då är det ju hemskt roligt! Men det har nog inte alltid bara berott på hästarna tror jag för jag har även HATAT att hoppa höjdhopp i skolan, det blev liksom en spärr i mig när mattan och ribban kom fram, haha. Samma med att hoppa bock, mardrömmar på riktigt kan jag säga...


Första övningen var "rosa-bandet". Vi travhoppade ett mindre hinder, saktade av till trav, la en volt utåt (som blev som "knuten" på rosa-bandet) och travhoppade ett liknande hinder och så började vi om. Väldigt bra kvickhetsövning med mycket svängar. Kände verkligen att jag och Cesar behöver träna på att rida an hinder i trav... Han sög inte riktigt tag och jag följde inte tillräckligt bra i början men efter några språng kom vi igång bättre.

Övning nummer två var också en kvickhetsövning. Red an ett räcke på ca 60-70 cm i trav från en rätt tajt sväng, landade i galopp och red rakt en bit innan vi gjorde halt och ryggade 2-3 steg. Vi fick ett kråkhopp här men annars gick det bra.


Tredje övningen var en rak linje som besod av ett lågt hjälphinder, en oxer och sedan (för Cesar) 4 galoppsprång fram till ännu en oxer. I början drog han lite åt vänster efter första oxern vilket gjorde distansen längre och han fick hoppa av tidigt och orytmiskt. Hjälpen för det blev att kicka till honom efter landningen på den första oxern och då klickade det och sedan bjöd han till framåt och vägen blev bra och distanserna stämde. Då höjde vi upp sista oxern och vi fick ett par kanonsprång! Det sista vi gjorde var att sänka ner till typ 40 cm för att det bara skulle vara superlätt och att de skulle ha den lätta känslan till nästa hoppass.


Jag är supernöjd och även kul att se lilla Noell utvecklas för var träning, min fina prinsessa är så duktig. Snart får alla hopponnysar tufft motstånd. ;)


Tyvärr småregnade det och vi fick inga fina bilder denna gång, får visa den fina hoppbilden igen istället.

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Mårtensson - 17 september 2013 10:15

Efter en hektisk "Hästens Dag" tog jag och packade in för höstens första tävling som för oss anordnades av Harmångers rk men var förlagd på Jättendals anläggning. Jag har aldrig tävlat där förut, men det var en mysig liten anläggning. Dock var underl...

Av Linda Mårtensson - 17 september 2013 09:33

Det var ett bra tag sedan jag skrev något ordentligt men nu känner jag att det är hög tid att uppdatera er lite om hur vår dressyr utvecklas! Sedan Jossan var här och fixade med honom så har utvecklingen gått spikrakt framåt och han gör stora framste...

Av Linda Mårtensson - 16 september 2013 11:13


Jag grät och grät. Se det. http://atgplay.se/#/video/20130909-matilda "Det värsta var inte att hamna i rullstol, det var att inte kunna rida"     ...

Av Linda Mårtensson - 12 september 2013 09:42

Lördagen den 7/9 anordnade vi på Matfors vår numer årliga "Hästens Dag". Vädret ägde. Kön till barnridningen var typ 50 meter lång, det bjöds på tunnbrödsbak, marknadsstånd, Mor och Dotterkadrilj, käpphästkadrilj, alternativ kommunikation med häst, h...

Av Linda Mårtensson - 12 september 2013 09:00

  På onsdagen den 28/8 var det klubbtävling istället för vanliga hoppträningen som jag, Kristine, Noell och Cesar är med i, dvs ryttarsatsningen. Kristine och Noell hoppade 60 cm som träning inför lördagens debut på hoppbanan och jag valde att hopp...

Ovido - Quiz & Flashcards