Linda Mårtensson

Direktlänk till inlägg 31 juli 2013

Måndagens dressyrträning

Av Linda Mårtensson - 31 juli 2013 09:00

Känner att jag ligger lite efter i min bloggning, men nu kommer ialla fall en utvärdering av dressyrpasset i måndags. :)

 

 

I förrgår var det dressyrträning för Katarina. Eftersom vi hoppade en liten markarbetsövning i söndags och hade bokat träning även på tisdag (hoppning) så valde jag att vi skulle jobba med travarbete. Markarbete och hoppning innebär mycket galopp för honom och då är det inte så schysst att fokusera sig på galoppen även på dressyrträningen. Efter att jag värmt honom i alla gångarter så fick jag börja med att rida på ett mindre fyrkantsspår som var kring 15 m åt alla håll. Jag skulle rida övergångar mellan skritt och trav, trava ett halvt varv för att göra en övergång till skritt och skritta ett kvarts varv, igång i trav ett halvt varv osv. Vi fick träna väldigt mycket olika saker bara genom denna enkla övning. Dels fick vi inget "stöd" av staketet så att balansen tränades mer effektivt = jag fick fokusera på inramningen på yttersidan och han hitta sin balans mer själv. Sedan tränade vi även på kvickheten med att växla mellan ställning och rakriktning hela tiden samt även kvaliteten i övergångarna - att bakbenen skulle vara med hela tiden för att träna bort halvdana övergångar. Han ändrar sällan formen i övergångar nu utan är stadig, men man vill ha mer kvalitet helt enkelt.


Övergångarna blev väldigt bra tillslut så vi övergick istället till att rida tagen bakdel i varje hörn av spåret för att ta igenom honom lite extra. Han vill gärna sladda ut med bakdelen på böjda spår så han behöver lite mer styrketräning för att orka spåra jämnt hela tiden. I högervarvet blev han väldigt fin och fronten kom upp sig bra av detta arbete! I vänster varv var det betydligt svårare. Det är för att vi har ett problem som syns väldigt tydligt på bl.a den här tävlingsfilmen:

Det är nämligen så att han inte suger tag riktigt i vänstervarvet och ställer sig ärligt. Det blir så tydligt i början av programmet här då han först gör en volt i höger varv och sedan vänder över banan till vänster varv och gör en volt till vänster. Han blir som ett dragspel i vänstersidan och kortar ihop halsen och steget istället för att ställa igenom och trava aktivt med mer längd i varje steg.


För att ta oss förbi detta så red vi istället på en stor volt och red några steg tagen bakdel, några vanligt osv. Tillslut blev han riktigt fin och formen blev sååå mycket bättre, har aldrig fått en sådan fin känsla på honom förut! Det kändes på honom att det släppte igenom för han började tugga mjukt på bettet och det brukar han inte göra. Han brukar suga bra på bettet och är aldrig tuggig och stressad i munnen, men nu började han tugga mjukt då och då av förnöjsamhet, ungefär som när de tuggar vid rykt och massage.  

 

Jag och lille tussen på klubbtävling i april 2012.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Mårtensson - 17 september 2013 10:15

Efter en hektisk "Hästens Dag" tog jag och packade in för höstens första tävling som för oss anordnades av Harmångers rk men var förlagd på Jättendals anläggning. Jag har aldrig tävlat där förut, men det var en mysig liten anläggning. Dock var underl...

Av Linda Mårtensson - 17 september 2013 09:33

Det var ett bra tag sedan jag skrev något ordentligt men nu känner jag att det är hög tid att uppdatera er lite om hur vår dressyr utvecklas! Sedan Jossan var här och fixade med honom så har utvecklingen gått spikrakt framåt och han gör stora framste...

Av Linda Mårtensson - 16 september 2013 11:13


Jag grät och grät. Se det. http://atgplay.se/#/video/20130909-matilda "Det värsta var inte att hamna i rullstol, det var att inte kunna rida"     ...

Av Linda Mårtensson - 12 september 2013 09:42

Lördagen den 7/9 anordnade vi på Matfors vår numer årliga "Hästens Dag". Vädret ägde. Kön till barnridningen var typ 50 meter lång, det bjöds på tunnbrödsbak, marknadsstånd, Mor och Dotterkadrilj, käpphästkadrilj, alternativ kommunikation med häst, h...

Av Linda Mårtensson - 12 september 2013 09:00

  På onsdagen den 28/8 var det klubbtävling istället för vanliga hoppträningen som jag, Kristine, Noell och Cesar är med i, dvs ryttarsatsningen. Kristine och Noell hoppade 60 cm som träning inför lördagens debut på hoppbanan och jag valde att hopp...

Ovido - Quiz & Flashcards