Linda Mårtensson

Alla inlägg den 23 oktober 2012

Av Linda Mårtensson - 23 oktober 2012 20:08

God kväll.

Livet rullar och jag försöker plugga flitigt den här veckan så att jag inte får massor att göra under lovet. Igår skrittade jag Noell, välbehövligt att skritta ur sig eventuella slaggprodukter efter träningen. Hon skrittade glatt och raskt, böjde och kände lite på sidorna och hon kändes smidig.


Ikväll red vi ut en sväng och det är bara att konstatera att det inte går på räls varje dag. Planen var att mjuka upp henne och låta henne sträcka lite på sig lite mer kravlöst. Det verkar som att det här med samling verkligen har klickat hos Noell, så snart jag lade till skänkeln så sa Noell ungefär "ja matte, jag är jätteduktig på att sitta på bakbenen, jag kan till och med galoppa på stället". I själva verket bad jag endast om att hon skulle gå jämnt in i handen, dvs inte släppa för mycket i högertygeln och inte bita fast i vänstersidan. Noell blev överambitiös och jag hade lite svårt att reda ut situationen - tur att vi ska få lite hjälp med det imorgon då. Det är jätteviktigt att de inte går och samlar sig hela tiden (även om de tycker att det är kul och gör det självmant) just för att de dels inte får sluta tänka framåt och dels för att samling är otroligt krävande och jag vill inte vara med om en massa överansträngningar. Noell måste få lite mer klart för sig vad hjälperna betyder och inte försöka förekomma mig - för det leder till att hon stressar upp sig istället för att lugnt vänta på mina signaler.


Det ligger så otroligt mycket känsla bakom god ridning, man måste hela tiden känna efter hur hästen känns och reagerar för signalerna. Rubriken är så sann, hjälperna i sig är inte komplicerade att ge, att däremot kunna ge dem i rätt mängd, i rätt tajming och i samklang med alla andra hjälper är inte helt lätt. Varje häst är unik och nya situationer uppstår hela tiden, allt är komplext.

 

Hon som kan själv ;)

Av Linda Mårtensson - 23 oktober 2012 20:01

Idag har jag förmodligen läst ett av de bästa blogginläggen någonsin. Det är alltför enkelt att glömma allt bra och positivt man har i sitt liv. Man glömmer kärleken, man tänker inte på att berätta hur mycket man uppskattar personerna i ens närhet. Man måste komma ihåg att berätta hur mycket man älskar de som betyder massor för en, imorgon kan det vara försent.


LÄS HÄR.

Ovido - Quiz & Flashcards