Linda Mårtensson

Alla inlägg den 14 maj 2012

Av Linda Mårtensson - 14 maj 2012 18:26

Tänkte uppdatera er lite om Noell också. Vi har ju haft en träningsperiod ett tag nu efter att vi debuterade nationell. 


Fokuset har legat på traven - på att hon ska trava med hela kroppen, använda ryggen och bli lite mer samlad. Till vår hjälp har vi använt bommar och det har fungerat suveränt med två pass i veckan och successiv ökning av antal bommar osv. Detta har hjälpt mig enormt och jag har fått en helt annan häst! Dessutom har jag lärt mig hur jag ska bära mig åt för att bommarna verkligen ska stärka henne - tur att jag har en tränare säger jag bara! Förr red jag bara över liksom, oavsett utbildningsnivå och så, nu är det andra bullar -hon ska ta i och jag ska tänka passage över. Självklart rider man inte så på unga hästar men Noell har kommit så långt i sin utbildning att hon klarar att pressas lite.


Detta har märkts på resultaten också. Förra helgen var det hemmatävling och vi red LA:1 och LA:P1. Hon var lite laddad i LA:1, framförallt i galoppen så det blev lite spänt och vi fick några missar vilket var synd då galoppen brukar vara hennes starka sida och vi förmodligen fått runt 70% om vi hade presterat bra där, nu blev det "bara" 67% som ändå är ett bra resultat och det räckte till vinst!

I LA:P1 var hon lugnare men tyvärr red jag inte tillräckligt bra - särskilt inte i ökningarna och skolorna. Dock fick vi 66% och ytterligare en vinst i bagaget - duktig häst och bakläxa till ryttaren helt enkelt.

Kristine var tyvärr sjuk och fick stryka sig men hon blev såpass pigg under eftermiddagen att hon orkade följa med ner och klicka lite bilder på oss:

Först Nina och Patrick:

                 

Han har musklat sig en hel del den vita sagoponnyn, kika in halsen!

                                                                                       

Även denna helg har vi varit iväg på tävling, närmare bestämt igår. En härlig 20 timmarsdag blev det för min del! Väckarklockan ringde redan 02.45 (som tur var hade jag gått och lagt mig i tid så jag hade fått 5 timmars sömn ändå) och innan dagen var slut stod klockan på 23.30 och då hade jag bara slumrat en stund på vägen hem... Tur att jag hade fått med mig ett SM-kval i bagaget! Vi tävlade på Segersta Equestrian - verkligen helt underbar anläggning på alla sätt! Jättebra underlag både i ridhuset och på utebanan, det var fast och inte alls djupt men svikten var jättebra, särskilt i ridhuset. I första klassen (FEI mästerskap) var Noell hyffsat lugn - lite spänd i skritten dock. Jag red lite försiktigt och satte inget tryck i bakbenen vilket gjorde att vi missade en hel del här och där men en mjuk ritt gav ändå drygt 64% som är kvalgränsen för SM! Lite surt att det bara var 1% upp till andraplatsen och placering men det gjorde inget - vi hade ju knäckt gränsen nu så att jag kan slappna av lite kommande tävlingar när jag vet att vi kan och att jag kan lita på mig själv och vårt träningsupplägg! Noell fick fina kommentarer av domarna så det var bara att njuta, härligt!


Efteråt blev det en låång väntan på att alla D-ponnyer skulle rida, tur att det var finväder så att jag och världens bästa hästskötare Nina (tack vännen, du har varit ovärderlig) kunde sitta och titta på fina hästar, sola och fika! När det äntligen var dags för andra klassen hade Noell tydligen stått och laddat lite väl mycket... Hon var på tårna på framridningen men ändå fullt kontrollerbar vilket resulterade i en kalasfin ponny som "vann" framridningen. Hon bara svävade och jag njöt, testade att göra någon ökning i traven och jag kan säga att hon aldrig har travat så bra! Härligt driv men ändå inte snabb i gången och i galoppen gick hon i en härlig uppförsbacke. Känslan från framridningen kommer jag bära med mig väldigt länge, gud så fin hon var. Tyvärr kan man inte få allt på en och samma dag för när vi kom ut blev Noell spänd som en stålfjäder och väldigt opåverkbar. Domarna skrev snabbt så jag hade ingen tid att försöka lugna henne på utan det var bara att rida och vara glad. Vi kom igenom programmet, ja, men med en sådan spänd häst som krullar ihop sig, taktar i alla enkla byten, stirrar på saker och blir helt överkänslig samtidigt som hon blir helt okänslig är inte speciellt lätt att få runt i ett FEI-program. Jag gjorde vad jag kunde, klappade och viskade med henne, försökte få henne att slappna av och inte bara tänka uppåt men utan några större resultat. Antagligen var hon trött i huvudet och alla intryck blev bara too much för henne. Trots att allt blev pannkaka så fick hon fina lovord om hennes potential av domarna - "kan bli mycket bra" löd en av slutkommentarerna. Noell behöver mer rutin för större tävlingar och mer tid för att mogna med uppgifterna. Hon tar lite längre tid på sig än många andra hästar eftersom hon är så känslig men framöver kommer hon förhoppningsvis bli världsvan och ta allt med en klackspark. Hennes känslighet och energi är hennes största fördel samtidigt som det blir hennes akilleshäl många gånger. 


Nina fotade en hel del så förhoppningsvis dyker det väl upp en del bilder så småningom på min snygging!


kram

Ovido - Quiz & Flashcards