Linda Mårtensson

Alla inlägg den 9 september 2011

Av Linda Mårtensson - 9 september 2011 22:12

Lördagen den 3/9 var det dags för årets DM som gick av stapeln på Sundsvalls Fältrittklubb.


Kristine och Nova var enda B-ponny ekipaget som hade anmält sig, tråkigt men tyvärr sant. Nova var i fin form, hon skulle bara behöva lite, lite mer energi, men det är en skör tråd för rätt som det är så blir hon alldelens stirrig om hon får för mycket. Kristine däremot var jätteförkyld så hon hade inte sin bästa riddag. LB:1 tog de sig igenom med ett avbrott i galoppen och 65%, de fick en clearround rosett och lite priser för att de hade ridit över 62%. Fyrtio minuter senare var det dags för LA:1 där hon var ihopslagen med D-ponnyerna. De gjorde en bättre ritt än LB:1 (enligt mamma iaf, jag såg inte ritten) men de fick ynka 60%. 


Jag och Noell var också enda C-ponny ekipaget, det var några till anmälda men de hade visst strukit sig. Sådana gånger är det väldigt tråkigt att bo i norrland, så fort att man kommer upp på regional nivå så är det väldigt få som håller på, speciellt i kat. B o C, alla rider D-ponny då. Noell och jag började dagen med en LA:4 som var första DM-klassen. Hon var väldigt spänd på framridningen, men skötte sig ändå. Väl inne på banan så gick hon fint genom travprogrammet (dock inte genom kroppen hela tiden men det är hon för spänd för att kunna=taktmissar i travökningarna mm), skritten var helt okej, men i galoppen såg Noell sin chans att busa lite. Vi kommer i en galoppökning på långsidan, vägen ligger väldigt nära banan och då kommer det en hästtransport bakifrån som Noell får för sig att ha kapplöpning med, haha. Hela galopprogrammet förstördes såklart, förutom sista linjen med ryggning som faktiskt gick bättre än i Ö-vik. Resultatet blev 61,95% och vi fick väldigt fin kritik: "Snygg ponny med goda gångarter! Blir bitvis lite hastig i galoppen. Jobba vidare med styrkan och bärigheten där."


Vi hade ungefär en timme att hinna hämta igen oss på innan det var dags att värma för LA:P1. Noell var lite mer avspänd men också tröttare än klassen innan och eftersom hon är sned igen så kommer det fram mer när hon är trött och jag måste hjälpa henne med balansen. Vi gjorde ett godkänt program med tanke på omständigheterna och nu var det bara mer "normala missar", alltså inga kapplöpningar och trams. Jag var väldigt nöjd med Noell när jag gick ut, hon hade trots allt gjort sitt bästa hela dagen och det märks att hon gillar att vara ute i farten! I denna klass fick vi 62,37%, vilket jag tycker var en sund bedömning för vad vi visade upp denna dag. Även denna gång fick jag som stolt matte suga åt mig lite beröm för min lilla prinsessa: "Snygg och rörlig ponny som syns i mängden! Blir bitvis lite pigg och då snabb i sin gång och spänd över sin rygg. Jobba med att hitta mer jämnhet, finns mycket att utveckla i ponnyn."


Kristine och jag blev som ni kanske förstår Distriktsmästare i varsin kategori. I kategori D stod tillslut Evelina Sundling-Köhls Evelina som segrare efter en jämn kamp mot Linnea Lidholm-Petite Fleur de Coeur som blev silvermedaljörer. Malin Sahlin-Köhls Fidolina tog brons. Ännu en gång regerade Köhls-ponnyerna Mittsvenskas distrikt! ;)

                      

Värlens finaste ponnyer. 

Av Linda Mårtensson - 9 september 2011 22:06

Eftersom Noell var så himla trött på träningen så fick jag så lov att klippa henne, höja foderstaten lite och den tredje åtgärden var att bara skritta en liten sväng barbacka för att spara henne inför tävlingen. 


Det kändes som en lättnad när hon glatt skrittade på - lite piggare och fräschare med andra ord :)

Det är inte alltid så enkelt att hålla en tävlingshäst i toppform, man måste vara väldigt öppen och lyhörd för minsta tecken från hästens sida....

Ovido - Quiz & Flashcards