Linda Mårtensson

Alla inlägg den 1 september 2011

Av Linda Mårtensson - 1 september 2011 10:46

I lördags hade jag i uppdrag att rida både Cesar och Noell.


Jag började med Cesar. Han var ganska vrång till en början. Spände emot mina hjälper med sina starka bogar och fuskgenade i volterna, dessutom blev han "rädd" för saker runtom banan och fjantade. I skritten orkade jag hålla ihop honom men i traven blev det ganska pannkaka när han inte lyssnade på innerskänkeln. Jag fick använda spöt flertalet gånger och överdriva mina tygeltag innan han kom till arbete och följde mina hjälper. Jag hatar att rida med bryska hjälper men när han blir vrång så har jag inte så mycket att säga till om i nuläget för jag behöver bli stabilare i min sits och öva upp en kvickare teknik så att jag hela tiden ligger ett steg före honom så att han inte hinner lägga sig på osv. Dessutom förstår jag att han är lite stel, att det tar lång tid att värma upp hans grova hals och att han inte orkar jobba korrekt hela tiden. Det är sådant jag accepterar och blir inte irriterad över, men när han faller ur och sedan ignorerar mina hjälper så blir jag irriterad på honom - nu har vi tränat honom i ett och ett halvt år och han vet vad skänklarna betyder. När jag hade tjurat på en stund så blev han dock jättefin och gjorde bra galoppfattningar. När jag travade av honom så var hela han som en geléråtta och följde mig hela tiden! :D När han blir sådär loss och fin så känns det väldigt mäktigt att sitta på honom just för att han är en nordsvensk.


Under tiden jag red Cesar så kikade jag även lite på Nova som såg helt fräsch ut! :D Kristine red dock ett lugnt pass - låg form och bara stora vägar, mest runt fyrkanten.


Sedan var det iallafall Noells tur att få sig en liten genomkörare. Värmde upp med mycket flyttningar, böjning i skritt och långsam trav. Galopperade ett par varv i lätt sits också så att hon fick stretcha överlinjen innan det riktiga arbetet tog fart (självklart fick hon en skrittpaus mellan också). Dagens fokus låg på galoppen samt skolorna. Började med galoppen och idag "lekte" (jag gjorde ingen övning eller speciell väg som jag red i båda varven) jag runt lite i både förvänd och rättvänd och gjorde övergångar till både trav, skritt och halt och enkla byten. Testade även att rygga och galoppera direkt efter. Noell skötte sig jättefint och lyssnade på varenda vink utan att hetsa upp sig! :D Verkligen roligt att se hennes framsteg för varje gång man tränar! Innan jag avslutade så travade jag något varv i lite "uppvisningstrav" för att sedan lägga ned formen något och dämpa ner trycket från bakkärran i ett par öppnor och slutor. Traven blir bättre men den är fortfarande svårare att rida än galoppen, vi får små glimtar här och var när hon travar riktigt bra men det är svårt att hålla ihop det några längre stunder innan det blir något hack i takten och då tar det en liten stund innan vi hittar tillbaka. Därför tränar jag i en mindre och långsammare trav för att stärka upp henne, framförallt i skolorna.


Mycket nöjda kunde dagen avslutas med en lång stunds mys innehållande stretching och massage. Tack och lov hann vi få ordning allt och få in alla hästarna innan åskvädret drog in och stal vår ström, därav brast mina planer på att uppdatera bloggen ;)

Världens bästa träningskamrat!  

Av Linda Mårtensson - 1 september 2011 10:41

Jag ber om ursäkt för en mycket sen uppdatering om min fredag - bättre sent än aldrig.


I fredags hade vi (ungdomssektionen) knattedisco för barn i åk 3-5. Det var mycket populärt och vi tjänade ett par slantar. Man var dock ganska slut på kvällen när man kom hem för barn är inte alltid det lättaste att hålla koll på ;)


Mamma och Kristine var snälla och tog hand om Noell då jag var tvungen att åka direkt och förbereda discot efter skolan och så kom jag hem runt halv elva.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards